Jaunumi!

  • 11/02/2019
    Filmu izplatīšanas un apraides procesa tehniskā puse

    Latvijas un ārvalstu filmu producentiem, filmu izplatītājiem un kinoteātriem, kā arī televīzijas kanāliem ir svarīgi nogādāt vēlamo saturu līdz skatītājiem. Šajā procesā būtiska ir sadarbība ar speciālistiem, kas nodrošina filmu vai raidījumu adaptēšanu un lokalizēšanu – konvertēšanu atbilstošā kino, TV vai VOD formātā, tulkošanu un subtitru izveidi, kā arī dublāžu vai ieskaņošanu.

    Kā atšķiras filmas izplatīšanas process televīzijai un kino?

    Jaunākās filmas parādās kinoteātros, vēlāk viedtelevīzijā un straumēšanas pakalpojumos, un tikai tad televīzijā. Jārēķinās ka, gadījumā, ja filma paredzēta izrādīšanai kinoteātros un festivālos, laiks tās apstrādei ir īsāks. Atšķiras arī formāti, kādos ir nepieciešams sagatavot filmu – vienu un to pašu materiālu nevar izmantot visur, jo atšķiras tehnoloģijas. Kinoteātros filmas rāda ar 24 kadriem sekundē, bet televīzijā, viedtelevīzijā un straumēšanas pakalpojumos – ar 25 kadriem sekundē.

    Kas ir DCP formāts, un kādos gadījumos tas nepieciešams?

    Mūsdienu kinofilmu formāts ir DCP, un ar to strādā profesionāļi – gan filmu ražotāji, gan apstrādātāji, gan kinoteātri. Kinoteātri un kinofestivāli pieņem DCP formātu kā standartu, jo šis formāts nodrošina gan filmas kvalitāti, gan aizsardzību. Aizsardzība ir ļoti būtisks faktors tieši ražotājiem – viņiem jābūt pārliecinātiem, ka izplatīšanas laikā nenotiks nelikumīga pavairošana.

    DCP formātam salīdzinājumā ar citiem variantiem ir vairākas priekšrocības:

    • mūsdienīgs un pieejams cenas ziņā;
    • saglabā satura kvalitāti;
    • pasargā saturu no nelikumīgas pavairošanas publiskā telpā.

    Kas ir filmas lokalizēšana, un kāpēc tā ir būtiska?

    Lokalizēšana ir satura adaptēšana, lai to padarītu labāk un vieglāk uztveramu mērķa tirgum. Lokalizēšana jeb adaptācija nav vienkārši tulkošana, bet vairāku darbību kopums:

    • tulkošana;
    • subtitru izveide;
    • dublāža, tautā saukta arī par dublēšanu, ieskaņošanu vai ierunāšanu.

    Eksportējot vai importējot filmas, tās ir jāpadara publikai saprotamas, un šajā gadījumā ļoti noderīgi ir subtitri. Savukārt, ja filma paredzēta jaunākajiem skatītājiem, kas vēl neprot lasīt, piemēram, multfilma, tad svarīgi, lai tā ir adaptēta un ierunāta bērniem saprotamā valodā.

    Kādos formātos filmas konvertēšanai un lokalizācijai pieņem Digi Media?

    Profesionālās filmu studijas un izplatītāji sagādā oriģinālo filmu DCP (digital cinema package) jeb digitālā kino formātā, kas satur visu nepieciešamo filmas adaptācijai vai lokalizācijai. Dažkārt tiek pieņemti arī citi formāti, lai izveidotu nepieciešamo DCP formātu, tomēr tas ir dārgāk un laikietilpīgāk.

    Pašmāju ražotāji, kas gatavo filmu izplatīšanai, var iesniegt samontēto materiālu MOV formātā, audio WAV celiņos, un tad “Digi Media” speciālisti to konvertēs nepieciešamajā DCP formātā un nosūtīs klientam elektroniski vai cietajā diskā.

    Televīzijas gadījumā, tulkošanas, subtitrēšanas un ieskaņošanas darbiem pietiek ar zemas kvalitātes video materiālu. Bet viedtelevīzijas gadījumā ir nepieciešams augstas kvaltitātes video. “Digi Media” speciālisti pārzina nozares nianses un palīdzēs tikt skaidrībā ar uzdevumiem, kā arī kvalitatīvi paveiks uzticētos darbus!

    Lasīt vairāk
  • 11/02/2019
    Kā notiek reklāmas klipa veidošanas process?

    Mārketinga speciālistiem, kas plāno reklāmas realizāciju, ieteicams sadarboties ar mediju aģentūrām, jo tās pārzina procesus un spēj veiksmīgāk veikt plānošanas un sagatavošanās darbus, kā arī piedāvā kompleksu pieeju, veicot video, grafikas un ieskaņošanas darbus.

    Kāds ir darbības plāns reklāmas klipa izstrādē?

    1. posms – Sagatavošanās reklāmas klipa filmēšanai

    Tiek aizpildīts pasūtītāja stratēģijas un mērķu apraksts jeb brīfs. Pateicoties tam var noskaidrot pasūtītāja tiešās vajadzības un papildu pakalpojumus, piemēram, automātiskā atbildētāja izveidi ar informāciju par atlaidēm vai aktuāliem jaunumiem, kas lieliski papildinās pasūtītāja mārketinga aktivitātes.

    Balstoties uz reklāmas mērķauditoriju, tiek veidota klipa koncepcija un pamatscenārijs, kā arī izstrādāts filmēšanas plāns un noskaidrota filmēšanas lokācijas vieta, dalībnieki, un noteikts laiks un datums.

    Šajā posmā ir ļoti būtiski noskaidrot visas nianses. Vislabāk ir tikties ar aģentūras pārstāvi klātienē, lai nerastos pārpratumi. Jārēķinās, ka sagatavošanās darbi reklāmas klipa filmēšanai būtu jāuzsāk vismaz 2 nedēļas iepriekš, jo ļoti reti ir iespējams pēdējā brīdī saņemt tieši to, kas iecerēts. Ja plānota grafiskā reklāma – vismaz mēnesi iepriekš, jo profesionāli dizaineri šajā jomā ir ļoti pieprasīti. Audio reklāmas ierakstu gan iespējams noorganizēt arī mazāk kā nedēļas laikā.

    Lai optimizētu reklāmas izmaksas, lieliski, ja mārketinga speciālists ir bijis tālredzīgs un saplāno vienlaicīgi veikt vairāku audio reklāmu ierakstus ar vienu ierunātāju, vai arī uzfilmēt vairākas rindu reklāmas. Tāpat jāatceras, ka reti kurš ierunātājs pārvalda vairākas valodas bez akcenta, tāpēc jārēķinās, ka multivalodu reklāmā būs nepieciešami vairāki ierunātāji.

    2. posms - Reklāmas filmēšana

    Otrajā posmā notiek video filmēšana (filmēšanas laukumā vai ar dronu), producēšana un skaņas ieraksts.

    Pirms reālās filmēšanas nepieciešams veikt aktieru atlasi, organizēt masu skatus, izveidot aktieru vizuālo tēlu, noslīpēt klipa režiju un pastrādāt ar aktieriem, kā arī piemeklēt rekvizītus un sagatavot filmēšanas laukumu. Jāsaplāno arī grafikas lietojums titros un pašā videoklipā, diktora balss ieraksts un jauna skaņas pavadījuma ieraksts.

    Ieteicams filmēšanai izmantot profesionālus aktierus, tomēr, ja uzņēmums klipa filmēšanā plāno izmantot savus darbiniekus, jāatceras, ka viņiem nepieciešams tekstu iedot jau laicīgi, lai var sagatavoties un patrenēties to norunāt pēc iespējas organiskāk, nevis stīvi un uzspēlēti.

    Šajā posmā arī atklāsies, vai ir notikuši pietiekoši sagatavošanās darbi. Ja būs nepieciešams veikt pēdējā brīža izmaiņas scenārijā, kļūdu vai jaunu klienta vēlmju dēļ, filmēšana ievilksies un vai nu sadārdzināsies studijas izmaksas vai arī laika trūkuma dēļ un taupības nolūkos reklāma būs sasteigta.

    3. posms – Reklāmas video klipa materiāla apstrāde

    Trešajā, noslēdzošajā, etapā tiek veikta klipa montāža, skaņas apstrāde, grafikas izveide, krāsu korekcija un dažādi video formāti, kas piemēroti kā sociālo tīklu platformām, gan raidorganizācijām. Notiek arī darbu saskaņošana ar klientu, korekciju veikšana, darbu un materiālu nodošana. Uzņēmums “Digi Media” piedāvā HD video filmēšanu un apstrādi, kā arī video grafiku un audio reklāmas radīšanu, veicot pilnu pakalpojuma izgatavošanas ciklu – sākot no idejas līdz gatavam video klipam ar tekstuālo, muzikālo un grafisko noformējumu.

    Lasīt vairāk